1 week in Laos

8 mei 2017 - Bangkok, Thailand

De week dat ik in Laos was, is alweer voorbij. Ik ben met de slowboat naar Luang Prabang geweest in Laos. De slowboat duurde 2 dagen. De eerste dag was vreselijk: ik was moe en we moesten 6 uur op een boot zitten terwijl het hard waaide en regende. We sliepen die nacht in een of ander raar hostel. De tweede dag op de boot was beter. We hadden bier meegenomen en ik en Lennart speelden samen met een Duitser en een Deen een drankspelletje. Toen we aankwamen in Luang Prabang hadden we voor 1 nacht een hotel geboekt in plaats van een hostel. Het was een supermooie 4 persoonskamer en het was goedkoper dan wanneer we in een hostel zouden slapen. Die avond zijn we naar een night market geweest en 's avonds zijn we naar een barretje gegaan. Deze bar sloot echter al om half 12. Als de bar gesloten is, staan er allerlei tuktuks klaar om je naar een bowlingbaan te brengen omdat dat het laatste is wat nog open is. Dus iedereen gaat naar de bowlingbaan wat echt een aparte ervaring is. Iedereen staat super aangeschoten te bowlen en te boogschieten (wat naast de bowlingbaan is). De tweede dag in luang prabang hebben we niet zoveel gedaan. We hadden een hostel gevonden met een zwembad dus we zijn de hele dag in het hostel gebleven. Wel zijn we 's avonds weer naar de bar gegaan en daarna naar de bowlingbaan. De derde dag hadden we fietsen gehuurd om Luang Prabang en de omgeving te verkennen. Uiteindelijk hebben we op stadsfietsjes een enorme berg moeten beklimmen waarna ik er helemaal klaar mee was. Verder hebben we die dag een tempel bezocht waar een erg mooie zonsondergang te zien was. Ook deze avond zijn we naar de bar gegaan en daarna gaan bowlen. De volgende dag werden we met een minivan opgehaald om naar Vang Vien te gaan. Dit was een busreis van 5 uur en we kwamen daar 's avonds aan. Al snel kwamen we erachter dat er in Vang Vieng niet veel meer te doen is dan uitgaan en gratis whisky drinken. Er zijn daar namelijk verschillende barretjes die op verschillende tijden gratis whisky schenken. Na een paar dagen in Vang Vieng hebben we weer een minivan gepakt naar de hoofdstad van Laos: Vientiane. Ook Vientiane vond ik een beetje tegenvallen. Ook hier was niet zoveel te doen. 'S avonds was er een night market en we zijn naar de bioscoop geweest in een shoppingmall, wat een erg leuke ervaring was! De film was in het Engels met Thaise ondertiteling en de popcorn was vreselijk. De film die we gezien hebben was Guardians of the galaxy 2.
Ook zijn we naar een revalidatiecentrum / museum gegaan die de geschiedenis en de oorlog van Laos laat zien. Dit was erg interessant, met name omdat ik geen idee had dat Amerika Laos zoveel gebombardeerd heeft, dit heb ik verder nooit met geschiedenis op school gehad. Na dit museum heb ik afscheid genomen van Jelle, Lennart en Wj. Na 2,5 week samen gereisd te hebben ga Ik in mijn eentje weer verder. Ik zou een minivan nemen naar het treinstation en van daaruit weer naar bangkok gaan. Dit bleek echter nog een hele onderneming te zijn! Met de minivan werd ik naar een station gebracht, en met die trein zou ik naar een ander station gebracht worden naar de border van Laos en Thailand. Aangekomen in Thailand, bleek dat ik geen stempel in mijn paspoort had gehad om Laos uit te komen, dus ik kreeg ook geen stempel om Thailand weer in te komen... Gelukkig was ik niet de enige met dit probleem en moesten we met 6 mensen de bus pakken terug naar Laos, wetende dat onze trein een uur later zou vertrekken. Uiteindelijk heeft iedereen op tijd zijn stempel gekregen en hebben we onze trein op het nippertje gered! Maar het was wel een heel avontuur.
Ik ben gister ochtend dus weer aangekomen in bangkok en heb hier nu een nachtje geslapen. Vandaag ben ik naar een snake farm geweest dat onderzoek uitvoert voor het rode kruis. Vanavond heb ik weer een nachttrein die me naar chumphon brengt in het zuiden van Thailand. Vanuit daar heb ik morgen om 7 uur 's ochtends een ferry die me naar koh tao brengt. Dit is een eiland waar ik van plan ben om te gaan duiken en om mijn padi (duikbrevet) te halen!